اینستاگرام اشباع شده

اینستاگرام اشباع شده

آیا اینستاگرام اشباع شده؟ در دورانی که یاهو قدرتمند ترین ابزار سوشال مدیا بود گوگل کجا قرار داشت؟ گوگل یه استارت اپ بود در یک پارکینگ در حالی که در اون زمان یاهو قدرتمند ترین سوشال مدیا بود. این در حالی هست که الان دیگه یاهویی وجود نداره. آیا صاحبان گوگل اون زمان میگفتند که چون سوشال مدیا اشباع شده ایده اونها خواهان نداره و کسی از اون استفاده نمیکنه؟ اما الان گوگل بهتر از هر چیز دیگه ای پاسخ تمام سوالات رو به مخاطبانش میرسونه.

درسته که اینستاگرام خیلی داره ترند میشه و یه ابزار خیلی خوب برای بیزینس هست. اما این دلیل نمیشه که بدلیل اشباع شدنش دیگه برای شما قابل استفاده نباشه. در این ویدیو به طور کامل در این باره توضیح دادم.

استراتژی اقیانوس آبی و قرمز

اگه اولین بارتون باشه که در مورد اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز (Red Ocean Strategy –Blue Ocean Strategy) میشنوین؛ شاید فکر کنین که قراره در مورد جغرافیا یا زیست شناسی یا حتی در مورد جانوران دریایی حرف بزنیم. اما در واقع، قراره باهم در مورد یکی از انواع استراتژی بازاریابی یعنی استراتژی بازاریابی اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز حرف بزنیم که دو نوع فضای بازار هستن که در طول لانچ کردن یه پروژه جدید مورد بررسی قرار میگیره.

کانسپت اقیانوس آبی و قرمز در ابتدا توسط Renée Mauborgne و Chan Kim اوایل سال های ۲۰۰۰ معرفی شد. اونا کتابی به نام استراتژی اقیانوس آبی منتشر کردن که ۵ سال پیش پیشرفته تر و به روز تر شد.

بر اساس مطالعات زندگی واقعی، این کتاب در مورد استراتژی های تجاری به نام اقیانوس آبی و قرمز توضیح میده. نویسندگان کتاب موارد اساسی مثل تقاضا، مواجه با رقابت و حتی نحوه انجام تجزیه و تحلیل بازار رو هم توضیح میدن.

اگه میخواین بدونین که در در اعماق استراتژی بازاریابی اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز چه خبره تا کارآمدترین برنامه توسعه برای کسب و کار خودتون پیدا کنین؛ پس همراه من باشین تا با دقت هر دو نوع فضای بازار رو بررسی کنیم و ببینیم که کتاب اقیانوس قرمز و ابی چگونه یک استراتژی بازاریابی موفق ارئه داد.

تعربف اقیانوس قرمز

منظور از اقیانوس قرمز بازارهایی هستند که قوانین و قواعد رقابت در آنها کامل شکل گرفته و برندها در اذهان شناخته شده و به شهرت رسیده اند. برای مثال صنعت نوشیدنی های گازدار مثال واضحی از یک اقیانوس قرمز است که برندهایی مثل کوکاکولا و پپسی در آن پیشتاز بوده و در کنار آنها شمار زیادی شرکت های کوچک به فعالیت می پردازند.

موفقیت در کسب و کار در اقیانوس قرمز به دلیل وجود رقبای قدرتمند سخت است و نیاز به تلاش بسیار زیادی دارد که بسیاری از استارت آپ ها نمی توانند در این کارزار موفق شوند و طعم شکست را می پذیرند.

تعریف اقیانوس آبی

در اقیانوس آبی شرایط متفاوت است . بازار جدید و ناشناخته ای است که هنوز رقابت در آن شکل نگرفته است. در صنعت کسب و کار اینترنتی تاکسی های اینترنتی ، اسنپ مثال خوبی از این بازار است.

در اقیانوس آبی به دلیل کم بودن تعداد رقبا و زیاد بودن مشتریان بالقوه ، مسیر موفقیت بسیار ساده تر از اقیانوس آبی می باشد.

چرا باید اقیانوس قرمز و اقیانوس آبی در کسب و کار را بشناسیم ؟

شناخت این اقیانوس ها به مفهوم دانستن آن است که سفر به آن به چه تجهیزات و استراتژی هایی نیاز دارد.

اگر بخواهیم به اقیانوس قرمز سفر کنیم باید استراتژی بازار رقابتی را در پیش بگیریم و اگر بخواهیم به اقیانوس آبی سفر کنیم استراتژی ایجاد بازار را نیاز داریم.در واقع اکثر افرادی که به اقیانوس آبی راه می یابند افرادی هستند که به تکنولوژی های موجود نگاه متفاوتی داشته اند و ایجاد ارزش نموده اند.

برخی به غلط فکر می کنند که دور شدن از مرزهای کسب وکار فعالیتشان، راه ورود به اقیانوس آبی است . این افراد تا حدی درست فکر می کنند ، آنها می بایست از طرز نگاه کردن به مشاغل خود دور شوند و درست دیدن امکانات و بهرمندی از توانایی های خود را در دستور کار قرار دهند و البته برای داشتن نگاه نو حتما باید علم و اطلاعات خود را همواره به روز نموده و از تکنولوژی ها و امکانات روز مطلع باشند.

تکنیک حذف کن، افزایش بده، خلق کن و بفروش

 تکنیکی که با استفاده از اون شما میتونید اقیانوس آبی خودتون رو خلق کنید و از اقیانوس سرخی که همه داخل اون هستن خارج بشین و بتونید ماهی و چیزهایی مد نظرتون رو به  فروش برسونید تکنیک حذف کن، افزایش بده، خلق کن بفروش هست.

با یه مثال این تکنیک رو براتون بازش میکنم. هرگز شخصی در کویر پیدا نمیشه که خواهان آب نباشه و اگر شما بتونید در کویر به کسی آب بفروشید. در واقع، در حال برطرف کردن نیازش هستید و اون شخص حتی 10 یا 100 دیگه هم در کویر به آب نیاز پیدا میکنه. پس باید مخاطبانی رو پیدا کنید که تشنه محصولات شما باشن و بتونید نیاز ایجاد کنید. خنکی آب رو نشونش بدید اونا دیگه اهمیتی به قیمت ندن و برای رفع نیازشون محصول شما رو خریداری بکنند. اگر بتونید یه اقیانوس آبی خوبی رو خلق کنید دیگه اهمیتی نداره که چه چیزی اشباع شده . پس : حذف کنید، افزایش بدید، خلق کنید.اگر این نکات رو در حوزه کاری خودتون استفاده بکنید میتونید از اون اقیانوس سرخ خارج بشید.

مقالات مرتبط

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است